Højesteret har den 17. januar 2025 afsagt dom om bagatelgrænsen i forbindelse med tab af erhvervsevne efter arbejdsskadesikringsloven.
Hvad er erhvervsevnetab?
Ved erhvervsevnetab forstås, at en skade har nedsat tilskadekomnes evne til at opnå indkomst gennem arbejde.
Arbejdsskadesikringslovens § 17 giver tilskadekomne ret til erstatning for tab af erhvervsevne, hvis skaden umiddelbart har medført et tab af erhvervsevne på mindst 15 %. Det følger dog af forarbejderne til arbejdsskadesikringsloven, at denne bagatelgrænse ikke er absolut.
Erhvervsevnetabet vurderes ud fra, hvad tilskadekomne ville have tjent, hvis skaden ikke var sket, og sammenholder dette med tilskadekomnes indtjeningsmuligheder efter skaden.
Generelle betingelser til erhvervsevnetab
For at være berettiget til erhvervsevnetabserstatning efter arbejdsskadesikringsloven, er det et krav, at tilskadekomnes skade opfylder betingelserne for at være omfattet af loven. Det er efter arbejdsskadesikringsloven et krav, at skaden opstår som følge af arbejdet eller de forhold, hvorunder arbejdet foregår.
Det er endvidere en betingelse, at der er en direkte sammenhæng mellem skaden og erhvervsevnetabet. Det skal således kunne dokumenteres, at skaden er årsagen til den nedsatte erhvervsevne.
Ifølge gældende praksis, ydes der som udgangspunkt ikke erstatning, hvis tilskadekomnes tab af erhvervsevne er mindre end 15 %. Som nævnt er denne bagatelgrænse på 15 % ikke absolut. En tilskadekommen med en væsentlig og varig lønnedgang under 15 %, kan derfor være berettiget til erstatning for tab af erhvervsevne.
Endelig er det en betingelse, at arbejdsskaden ikke er fremkaldt forsætligt eller ved retsstridig handling eller undladelse, da erstatning for tab af erhvervsevne herved enten vil nedsættes eller bortfalde.
Særlige betingelser vedrørende fleksjob – ASL § 17 a
Arbejdsskadesikringslovens § 17 a supplerer selvsamme lovs § 17 med hensyn til vurderingen af erhvervsevnetabet.
Arbejdsskadesikringslovens § 17 a er en særregel til fastsættelse af erhvervsevnetabet for personer i fleksjob. Vurderingen af erhvervstabet skal efter § 17 a foretages som en beregning af forskellen mellem den indkomst, tilskadekomne ville have haft, hvis arbejdsskaden ikke var sket, og indkomsten i fleksjobbet, inklusiv tilskud fra kommunen eller ledighedsydelsen.
Højesterets afgørelse af 9. april 2024 – U 2024.2853 H
I sagen skulle Højesteret tage stilling til, hvorvidt en tilskadekommen var berettiget til erstatning for tab af erhvervsevne, selvom erhvervsevnetabet opgøres til mindre end 15 %. I en periode efter arbejdsskaden, hvor tilskadekomne var ansat i et fleksjob, blev hendes indtægtsnedgang beregnet til 10,3 %. Højesteret fandt, at dette var tilstrækkeligt til, at tilskadekomne var berettiget til erhvervsevnetabserstatning svarende til 15 % efter arbejdsskadesikringsloven. Højesteret udtalte i sagen, at det afgørende kriterium efter arbejdsskadesikringsloven er, hvorvidt der foreligger et klart og varigt erhvervsevnetab som følge af arbejdsskaden, men at der ikke er holdepunkter for, at erhvervsevne-tabet skal være tæt på 15 %, for at dette kriterium er opfyldt.