Hvad kan registreres?
Der er mulighed for at registrere virksomhedsnavne, varemærker, domænenavne, kampagner og sloganer mv., som varemærker, i det omfang disse har særpræg og adskillelsesevne i lovgivningens forstand.
Udover varemærkeloven giver markedsføringslovens §§ 1 og 5, stk. 2, nr. 10 også en vis beskyttelse i forhold til slaviske og forvekslelige efterligninger.
Afhængig af de markeder, som en virksomhed ønsker at sælge sine produkter på, kan virksomheden enten vælge at registre sit varemærke som et DK-varemærke, et EU-varemærke eller et WIPO-varemærke.
Varemærkebeskyttelsen ved registrering udstrækkes naturligvis kun til de lande man har registreret sit varemærke i.
Pris for registrering:
Det koster et gebyr hos registreringsmyndigheden at få registreret sit varemærke.
For et dansk varemærke tager Patent- og Varemærkestyrelsen pt. (15.05.2016) kr. 2.350,00 for beskyttelse i 1 varemærkeklasse. Supplerende varemærkeklasser koster ekstra.
Registreringsmyndigheden i EU, der hedder OHIM, tager pt. (15.05.2016) 900 euro (ca. kr. 6.700,00) for beskyttelse i alle EU-lande for 1 varemærkeklasse. Supplerende varemærkeklasser koster ekstra.
Et verdensvaremærke (WIPO) kan efter registrering i dansk eller EU-regi herefter blive registreret i de fleste af verdens lande. Det koster et konkret gebyr for hvert enkelt land at få registreret varemærket, så prisen er afhængig af hvor mange lande man ønsker at registrere i, samt hvilke lande man ønsker at registrere i. Herudover er der ekstragebyrer for bl.a. farve i figurmærker samt antal varemærkeklasser.
Hvert 10ende år varemærket er registreret skal der herudover til registreringsmyndigheden betales løbende fornyelsesgebyr for opretholdelsen af varemærket.
Vores faste salær for varemærkeansøgninger er følgende:
- Dansk varemærke: 3.000,00 ex moms pr. varemærke for 3 varemærkeklasser
- EU-varemærke: 4.500,00 ex moms pr. varemærke for 3 varemærkeklasser
- WIPO-varemærke: Konkret tilbud i forhold til antallet og konkrete lande
Såfremt der ønskes registreret flere varemærker for samme varemærkekategorier er der konkret mulighed for lavere salærpris pr. varemærke afhængig af antallet af ekstra varemærker.
Værdi for virksomheden ved registrering af sine varemærker
Virksomheden kan opnå bedst bevismæssig fordel i tilfælde af tvister med konkurrenter om retten til varemærket ved at registrere sit varemærke hos varemærkemyndigheden.
Dette er en fordel i verserende tvister samt muligheden for at undgå tvister, da virksomheder ofte søger i myndighedernes varemærkedatabaser for lignende varemærker før de lancerer deres eget varemærke. De fleste virksomheder vil oftest undgå tvister og vil således helst styre uden om de varemærker, der er registreret i databasen.
Varemærkemyndighederne har endvidere som service, når man har registreret sit varemærke, at de gør opmærksom på, at et lignende varemærke søges registreret. Herved har man muligheden for at gøre indsigelse over for det konkurrerende varemærke.
Det er vigtigt så tidligt som muligt at gøre indsigelse over for et lignende konkurrerende varemærke, da man ellers risikerer ikke at kunne gøre indsigelse senere mod det pågældende varemærke, også selvom man har været først i tid med sit varemærke.