Tvisten drejede sig om, hvorvidt den udførende transportør var ansvarlig for den skade, der opstod på en container indeholdende maskinudstyr, som blev transporteret fra København til Hudson, Illinois, USA.
Hovedspørgsmålet var, om der mellem afsender og transportøren var vedtaget en række betingelser for aftaleforholdet, og om transportøren som følge heraf var ansvarsfri eller alene havde et begrænset ansvar.
Hændelsesforløbet
I december 2014 påtog Blue Water sig overfor virksomheden Kongskilde Industries A/S i Sorø i Danmark at forestå transport af en container med diverse maskinudstyr fra Sorø til Hudson, Illinois, USA.
Blue Water viderekontraherede hele transporten fra København til Hudson til Cosco. Der blev i den forbindelse udstedt en Sea Waybill den 31. december 2014. Ved ankomst til godsets bestemmelsessted i USA den 26. januar 2015 blev det konstateret, at containeren var beskadiget, og maskinudstyret i containeren var totalskadet.
If Skadeforsikring udbetalte som vareassurandør erstatning til Kongskilde og indtrådte derved i kravet mod Blue Water.
Sagsøger og sagsøgtes påstande
If Skadeforsikring nedlagde påstand om, at Blue Water Shipping A/S blev dømt til at betale 340.743,52 kr.
Blue Water nedlagde påstand om frifindelse, subsidiært frifindelse mod betaling af 14.500 USD.
Blue Water nedlagde påstand om, at Cosco skulle tilpligtes at friholde Blue Water for ethvert krav, herunder renter og omkostninger, som Blue Water måtte blive dømt til at betale If Skadeforsikring.
Afgørelsen fra Sø- og Handelsretten
Sagen blev anlagt ved retten i Glostrup men efterfølgende henvist til Sø- og Handelsretten.
Adcitationsstævningen blev forkyndt for adciterede, Cosco Container Lines America, Inc. North America Operation Center, men denne afgav ikke svarskrift inden for den fastsatte frist.