Retten lagde til grund, at transportfirmaets chauffør havde fastspændt maskindelene.
DSV havde ikke dokumenteret omstændighederne, som kunne føre til fritagelse af erstatningsansvaret jf. internatio-nal vejtransport/CMR, og derfor var transportøren ansvarlig for skaden.
Retten fandt det dokumenteret, at skaderne kunne fastsæt-tes til EUR 27.706.
Efter bevisførelsen blev det lagt til grund, at maskinen var delt i flere enkeltdele, og at en af disse dele væltede, og derved beskadigede andre dele.
Disse dele kunne uden større besvær repareres. Dermed var hele maskinen ikke totalskadet.
Retten fastslog derfor, at erstatningen skulle beregnes efter den internationale vejtransport/CMR og de enkelte beskadigede deles vægt og ikke efter totalvægten.
Sagsøger havde dog ikke meddelt vægten af de enkelte dele og sagsøger havde derfor ikke dokumenteret, hvilket beløb sagsøgte skulle erstatte sagsøger.
Sø- og Handelsretten frifandt herefter sagsøgte på trods af, at denne var erstatningspligtig.
Sagsøger blev pålagt at betale sagsøgtes omkostninger i forbindelse med retssagen.
Bemærkninger
I denne sag blev det endnu engang tydeligt, hvor vigtigt det er at fremlægge de rette og fyldestgørende beviser.
Sagsøger havde ikke løftet sin bevisbyrde og derfor blev transportvirksomheden frifundet, selvom denne både var ansvarlig og erstatningspligtig.
Skrevet af Anders Stig Vestergaard, december 2017.
Har du spørgsmål?
Hvis du ligger inde med spørgsmål, som kræver juridisk ekspertise, er du velkommen til at kontakte advokat
Anders Stig Vestergaard på e-mail: av@askt.dk, via kontaktformularen til højre eller ved at ringe på tlf.:
86 13 06 00.