-->

Hvad skal jeg gøre, hvis der er skimmelsvamp i min lejebolig?​

Se også ​​→

​Skimmelsvamp i ens bolig er noget værre skidt, og det kan medføre vedvarende sundhedsmæssige følger for beboerne, hvis der ikke bliver gjort noget ved det. Hvis man selv ejer sin bolig, er ansvaret for at gøre noget rimelig klart. Men hvad hvis man bor til leje?

Det altovervejende udgangspunkt i lejelovens § 95, stk. 1, 1. pkt. er, at

Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem lejeren og udlejeren kan kræve, og afhjælper udlejeren ikke straks manglen efter påkrav derom, kan lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning.”

Bestemmelsen kan deles op i 4 punkter: 1) mangler, 2) påkrav, 3) udbedring, og 4) konsekvens.

1) Mangler: Når lejemålet ikke er i den stand, der er aftalt

Inden for juraen er ”mangler” et begreb, som oversættes til, at ”forholdet ikke lever op til det, der var aftalt”. I forhold til lejeretten taler vi om, at lejemålet er i en dårligere tilstand end det, som lejeren kan kræve.

Det er ikke kun afgørende, at der er – typisk fysiske – forhold i lejemålet, som er kritisable, f.eks. skimmelsvamp, manglende opvarmning mv. Det er også afgørende, at lejeren ikke har accepteret forholdene da lejekontrakten blev indgået. I forhold til skimmelsvamp handler det typisk om, at lejeren skal reagere, hvis der opdages skimmelsvamp ved besigtigelsen eller kort efter indflytningen (14 dage).

Karakteristisk for skimmelsvamp er, at det opstår over længere tid. Dette gælder særligt, hvis forholdet skyldes bygningens forhold, herunder opstigende grundfugt, kuldebroer mv.

Bevismæssigt: Sager om skimmelsvamp handler oftest om bevis. Det er vigtigt at optage bevis ligeså snart man opdager plamager, fugt, skimmel i lejemålet. Normalt vil bevis være billeder og skimmelsvamperapporter fra sagkyndige (hvis der er tale om opstigende grundfugt, kan det være muligt at bevise ved en sagkyndigs udsagn, at skimmelsvampen har været i huset i længere tid).

2) ​Påkrav: Lejerens pligt til at gøre opmærksom på manglen

Når en lejer opdager skimmelsvamp/fugtproblemer i sit lejemål er det helt afgørende for det videre forløb, at lejeren gør udlejer opmærksom på forholdet og kræver undersøgelse/udbedring. Dette er i juraen, hvad man kalder et ”påkrav”.

Bevismæssigt: Det er meget vigtigt, at påkravet sendes skriftligt. Det er ikke et krav efter loven, men det er svært at bevise en mundtlig orientering, hvis udlejeren efterfølgende afviser den. Ideelt set skal der sendes billeder af plamagerne/fugten sammen med påkravet for at bevise, at der er et reelt problem.

3)​ Udbedring: Hvem har ansvaret for, hvis forholdet ikke bliver udbedret?

Det er udlejer, der skal sørge for at udbedre manglerne straks. Hvis der ikke sker udbedring straks, så kan det have konsekvenser i form af udbedring fra lejerens side og/eller forholdsmæssigt afslag i huslejen.

Når det så er sagt, er det vigtigt, at udlejer bliver gjort tilstrækkeligt opmærksom på dels manglen / skimmelsvampen, og at udlejer får adgang til at lejemålet for at besigtige problemet og udbedre det. Der har været en række sager i retspraksis, hvorefter lejers krav er blevet afvist af domstolene, fordi lejer ikke har åbnet døren for udlejer eller dennes håndværkere.

Ifølge lejeloven har udlejer ret til at få adgang til lejemålet til at foretage besigtigelse, jf. lejelovens § 102, eller til at foretage arbejder, jf. lejelovens § 103. Udlejer skal varsle adgang og oplyse formålet med besigtigelsen, og hvis der skal udføres arbejder, skal varslingsreglerne i lovens § 103 om 6 uger/3 måneders varsel følges.

Det er dog vigtigt at understrege, at uanset varslingsreglerne, så kan en lejer miste sit krav på forholdsmæssigt afslag i huslejen, hvis vedkommende ikke lukker udlejer ind. 

4)​ Konsekvens: Hvad kan lejer gøre, hvis udlejer er passiv?

Hvis lejer har opdaget skimmelsvamp i et lejemål, har sendt påkrav til udlejer og åbnet dørene for udlejer/håndværkerne, hvad skal der så ske? Udlejer har pligt til at udbedre straks, men hvis dette ikke sker, har lejeren andre handlemuligheder.

Udbedring for udlejers regning:

Ifølge lejelovens § 95, stk. 1 kan lejeren få udbedret skimmelsvampen for udlejers regning. Dette er i praksis lidt svært at få udført, idet håndværkere ofte vil have lejer til at lægge ud, hvis de bestiller et arbejde.

I stedet vælger lejerne ofte at inddrage kommunen, som via sin Teknik og Miljøafdeling typisk har et sagkyndigt firma, der foretager besigtigelser og undersøger fugt/skimmelsvamp. Det er vigtigt, at udlejer bliver gjort opmærksom på forløbet i kommunen, bliver indkaldt til besigtigelsen og får rapporten. Kommunen har ikke pligt til at orientere udlejer, så dette falder ofte på lejeren at sørge for.

Hvis kommunen finder, at forholdene i lejemålet er så væsentlige, at lejeren ikke kan bo dér, vil kommunen træffe en afgørelse om kondemnering (= forbud mod beboelse) og igangsætte genhusning af lejeren. Er lejemålet ikke så slemt ramt, at det medfører kondemnering, vil udlejer få en frist for at komme med en plan for udbedring.

Forholdsmæssigt afslag:

Hvis det kan bevises, at lejemålet er ramt af skimmelsvamp i en længere periode, og at det medfører nedsættelse af lejemålets værdi som bolig, vil det kunne medføre et forholdsmæssigt afslag i huslejen til lejeren.

Størrelsen af det forholdsmæssige afslag afhænger af, hvor slem skimmelsvampen er og hvor stor en del af boligen, der er ramt. I praksis er det forholdsmæssige afslag ofte fastsat til 50 %, såfremt skimmelsvampen er vurderet til at være sundhedsfarlig og har ramt centrale dele af boligen.

I forhold til perioden, hvor det gives afslag, afhænger dette af 2 forhold: 1) hvor lang tid kan det bevises at skimmelsvampen har været dér?, og 2) hvornår har udlejer vidst (= fået bevis på) at skimmelsvampen har været dér?

Det er kun i den periode udlejer har kendt til skimmelsvamp uden at udbedre dette, hvor lejer har krav på forholdsmæssigt afslag i huslejen.

Efter lejeloven er det dermed udlejer, der har pligten til handle på problemer med skimmelsvamp. Men i retspraksis kan vi dog se, at ansvaret i mange sager også falder på lejeren, idet der stilles høje krav til bevis for skimmelsvamp og for, hvad lejer har gjort og sagt.​​

Hvis du har nogen lejeretlige spørgsmål, herunder til konkrete tvister, er du velkommen til at rette henvendelse til advokat Claus Johansen pr. mail: cj@askt.dk eller tlf. 31 18 11 15.

Få svar fra en specialist 

Udfyld formularen så vender vi tilbage hurtigst muligt. ​Du kan også ringe til os på telefon: 86 13 06 00 eller skriv på e-mail: info@askt.dk​.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​​Ring og forklar os om din situation

Så kan vi fortælle, hvad vi som advokater kan gøre for at hjælpe dig - og hvad det koster. Ring til os på telefon: 86 13 06 00 eller skriv på e-mail: info@askt.dk​.​

fbyoutube

​Kontakt

Hovednummer: 86 13 06 00

​E-mail: info@askt.dk

CVR: 32283012

​Aarhuskontoret

​Sankt Knuds Torv

Ryesgade 31, 1., 8000 Aarhus C​​​

Rutevejledning

​Tlf.: 86 13 06 00

E-mail: info@askt.dk

Aalborgkontoret

​Det gamle posthus

Algade 44, 1. sal, 9000 Aalborg C​

Rutevejledning

Tlf.: 86 18 68 33​

E-mail: aalborg@askt.dk​

Rykontoret

Parallelvej 9A,

8680 Ry

Rutevejledning

Tlf.: 86 89 33 88

E-mail: hfh@askt.dk

Kontorets telefoner er åbne: Mandag-torsdag 9.00-16.00 & fredag 9.00-15.00.