Hvad er en arbejdsskade?
En arbejdsskade er en skade opstået i arbejdstiden eller i forbindelse med udførelse af arbejdet.
Er du selvstændig erhvervsdrivende, har udført frivilligt arbejde i fx foreninger eller for venner, kan du også være berettiget til arbejdsskade erstatning.
Arbejdsskader kan inddeles i to grupper:
1: Arbejdsulykke, som er en pludselig opstået hændelse.
2: Erhvervssygdom, som er en sygdom opstået over en længere periode, som følge af arbejdsrelaterede forhold.
Arbejdsskader behandles af Arbejdsmarkedets erhvervssikring (tidligere Arbejdsskadestyrelsen), og fristen for anmeldelse af en arbejdsskade er 1 år. I sjældne tilfælde er der mulighed for dispensation. Derfor er det vigtigt, at en arbejdsskade anmeldes hurtigst muligt til arbejdsgiver samt læge eller tandlæge.
Følgende forhold skal afklares ved en arbejdsskade
- Helbredsudgifter
- Varigt mén
- Nedsat erhvervsevne
- Forsørgertabserstatning (ved tab af ægtefælle)
- Arbejdsgiver ansvar og differencekrav (svie og smerte, tabt arbejdsfortjeneste, dækning af advokatomkostninger m.m.).
- Det vil ofte være relevant at inddrage Arbejdstilsynet for at klarlægge hvorvidt en anden part er erstatningsansvarlig for arbejdsskaden.