-->

Kan vi modregne i refusionsopgørelsen?​

Se også ​​→

Spørgsmål: 

​Hej

Vi købte en ferielejlighed, som ejendomsmægleren lovede var en af de allerbedste i hele bebyggelsen. Vi opdagede desværre først efter, at vi havde overtaget lejligheden, at varmepumpen er i stykker, der mangler lys i display i ovnen, 2 kogeplader virker ikke, køle/fryseskabet er i stykker, og gulvet vipper og har lunker og der er ingen lem til krybekælderen. Vi har haft en tømrer til at se på gulvet og give et tilbud, og han afviser, at det kan repareres og mener, at hele gulvet skal skiftes, og der skal laves dampspærre.

Vi mailede og ringede til sælgeren, der svarede, at vi har set lejligheden, før vi købte, og at vi havde overtaget lejligheden i den vedligeholdelsesmæssige stand som beset. For så vidt angår varmepumpen samt display i ovnen og de 2 kogeplader påstod han, at de virkede, at vi fik nøglen. Han afviste også, at der er noget galt med gulvet, men det er 5 år gammelt og lidt slidt. 

​Det eneste han var indstillet på var at lade en elektriker kigge på køleskabet. Han betaler regningen til elektrikeren, hvis køleskabet kan repareres, og hvis ikke det kan repareres, tilbyder han at betale kr. 2500, så vi selv kan købe et andet køleskab. Vi mener ikke, at lejligheden på nogen måde lever op til den fine stand, den blev annonceret med, og som vi blev lovet. Kan vi foretage modregning i refusionsopgørelsen for manglerne ved varmepumpen og komfuret?, og hvordan forholder vi os med hensyn til gulvet, der skal skiftes? 

Med venlig hilsen 

Julie og Simon

Har du spørgsmål? ​

Hvis du ligger inde med spørgsmål, som kræver juridisk ekspertise, er du velkommen til at kontakte advokat Anders Stig Vestergaard på e-mail: av@askt.dk, via kontaktformularen til højre eller ved at ringe på direkte tlf.nr. 86 18 68 41 eller mbtlf. 23243039

​Svar: 

Kære Julie og Simon

Jeg kan oplyse, at I desværre ikke kan foretage modregning i refusionsopgørelsen, medmindre sælgeren giver sit samtykke hertil, og det er ikke tilfældet, da han afviser kravene. Refusionsopgørelsen indeholder faktuelle poster, hvor betalingen dækker for en periode, der overlapper overtagelsesdatoen. De sædvanlige poster vil ofte være ejendomsværdiskat, kontingent til grundejerforening, rottebekæmpelse og ejerskifteforsikring.

Jeg kan oplyse, at sagen skal afgøres i retten, når sælger afviser jeres krav. D.v.s. at sagen skal overgives til retten, og det sker ved, at der udfærdiges en stævning, der indeholder jeres krav om betaling af omkostningerne ved at få udbedret manglerne, en udførlig sagsfremstilling samt oplysning om, hvorfor I mener, at sælger er ansvarlig for manglerne og skal betale omkostningerne ved udbedring. Under retssagen skal der gennemføres syn og skøn, og i den forbindelse skal der vælges skønmand. Han skal være upartisk, have en faglig relevant uddannelse og erfaring på området, således at han er faglig kompetent til at besvare spørgsmålene og gennemføre skønsforretningen.

Jeg anbefaler, at I snarest muligt kontakter en advokat med henblik på at få en juridisk vurdering af jeres muligheder. Såfremt I går videre med sagen, sørger jeres advokat som første skridt for på jeres vegne at skrive til sælgeren/sælgerens advokat og gøre kravet gældende. Såfremt sælgeren fortsat afviser jeres krav, ansøger jeres advokat om retshjælpsdækning til retssagen og udfærdiger stævning med bilag samt syn- og skønstema mv. Jeg ønsker jer held og lykke med sagen. 

Med venlig hilsen

Anders

Skrevet af advokat Anders Stig Vestergaard.

​​Ring og forklar os om din situation

Så kan vi fortælle, hvad vi som advokater kan gøre for at hjælpe dig - og hvad det koster. Ring til os på telefon: 86 13 06 00 eller skriv på e-mail: info@askt.dk​.​

fbyoutube

​Kontakt

Hovednummer: 86 13 06 00

​E-mail: info@askt.dk

CVR: 32283012

​Aarhuskontoret

​Sankt Knuds Torv

Ryesgade 31, 1., 8000 Aarhus C​​​

Rutevejledning

​Tlf.: 86 13 06 00

E-mail: info@askt.dk

Aalborgkontoret

​Det gamle posthus

Algade 44, 1. sal, 9000 Aalborg C​

Rutevejledning

Tlf.: 86 18 68 33​

E-mail: aalborg@askt.dk​

Rykontoret

Parallelvej 9A,

8680 Ry

Rutevejledning

Tlf.: 86 89 33 88

E-mail: hfh@askt.dk

Kontorets telefoner er åbne: Mandag-torsdag 9.00-16.00 & fredag 9.00-15.00.