-->

Kan vi sætte gang i udbedring af manglerne?

Se også ​​→

Spørgsmål:

​Vi skriver til dig, fordi vi har behov for råd og vejledning. Min kone og jeg er blevet opmærksomme på, at sælgerne har svaret usandt på flere spørgsmål i tilstandsrapporten og på spørgsmål fra vores advokat i forbindelse med, at vi købte huset sidste år.

I tilstandsrapporten svarede sælgerne, at der ikke er trængt vand gennem kælderydervægge eller op gennem gulvet i kælderen, og de ikke havde kendskab til, at bygningerne eller dele heraf er udført helt eller delvist som selvbyg, og at dele af VVS-installationerne ikke er udført rigtig og uden autorisation. Alle disse oplysninger er forkerte.

Vi ønsker at rekvirere en VVS-mand, en tømrer og en murer med det samme, så vi kan få det lavet og i bragt i orden, og vores spørgsmål er, om der er nogen problemer i, at vi sætter gang i udbedringen med det samme?

Bagefter ønsker vi at rejse kravet overfor sælgerne, der skal betale udgifterne til håndværkerne. Vi mener, at det må være rimeligt, for sælgerne har afgivet urigtige oplysninger. Hvis vi havde fået de rigtige oplysninger, ville vi have krævet et stort afslag i købsprisen, og hvis sælgerne havde afvist at give et afslag, ville vi ikke have købt huset. Vi vil høre, hvordan vores chancer er for at gøre kravet gældende mod sælgerne og få dem til at betale udgifterne til håndværkerne.

MVH Dorthe og Andreas

Svar:

Kære Dorthe og Andreas

Jeg fraråder jer at sætte i gang i udbedringen med det samme under hensyn til, at I efterfølgende vil rejse krav om betaling af udgifterne ved at afhjælpe de mangelfulde forhold overfor sælgerne.

Det er nødvendigt, at I sikrer jer bevis for manglerne mv., inden I sætter gang i udbedringen. Dette skyldes, at det er jer, der har hele bevisbyrden for manglerne i en evt. retssag. Hvis I får udbedret manglerne nu, sletter I beviserne, og I mister derved muligheden for dokumentere manglerne og jeres krav i en evt. retssag. Hvis I ikke kan dokumentere manglerne, taber I retssagen.

Jeg anbefaler derfor en fremgangsmåde, hvor I udsætter udbedringen og i stedet får dokumenteret manglerne. Når der foreligger skriftlig dokumentation for manglerne, kan I sætte gang i udbedringen.

I sikrer jer bevis for manglerne ved at gennemføre syn og skøn, og for at dette er gyldigt i en evt. retssag, skal det gennemgøres efter en bestemt fremgangsmåde, og i den forbindelse skal sælgerne inddrages i sagen.

Første skridt er at søge assistance til en juridisk vurdering af sagen og til at gennemføre syn og skøn.

Når det er på plads, skal der udfærdiges ansøgning om retshjælpsdækning til jeres forsikringsselskab, der skal udfærdiges et skønstema med spørgsmål til skønsmanden, og der skal skrives til sælgerne.

Næste skridt er at få foreslået en egnet skønsmand til at gennemføre syn og skøn, og i den forbindelse skal der først opnås enighed med sælgerne om, hvem der skal foreslå en egnet skønsmand. Jeg kan foreslå at rette henvendelse til Voldgiftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed m.h.p., at Voldgiftsnævnet foreslår en skønsmand med den rette baggrund og erfaring. Når der er enighed med sælgerne herom, rettes henvendelse til Voldgiftsnævnet, der foreslår en skønsmand. Det er væsentligt, at skønsmanden er uvildig og har den rette uddannelse og erfaring f.s.v.a. manglerne i jeres hus. Når der er enighed med sælgerne om skønsmanden, udnævnes han officielt af retten, og der gennemføres syn og skøn.

Når skønserklæringen er modtaget, og det er klarlagt, at der ikke skal gennemføres supplerende syn og skøn i huset, kan I sætte gang i udbedringen.

Med venlig hilsen

Anders

Skrevet af Anders Stig Vestergaard

Ovennævnte er tidligere bragt i Bo Bedre i en forkortet udgave

​Har du spørgsmål?

Hvis du ligger inde med spørgsmål, som kræver juridisk ekspertise, er du velkommen til at kontakte advokat Anders Stig Vestergaard på e-mail: av@askt.dk via kontaktformularen til højre eller ved at ringe på direkte tlf.nr. 86 18 68 41 eller mbtlf. 23243039​

​​Ring og forklar os om din situation

Så kan vi fortælle, hvad vi som advokater kan gøre for at hjælpe dig - og hvad det koster. Ring til os på telefon: 86 13 06 00 eller skriv på e-mail: info@askt.dk​.​

fbyoutube

​Kontakt

Hovednummer: 86 13 06 00

​E-mail: info@askt.dk

CVR: 32283012

​Aarhuskontoret

​Sankt Knuds Torv

Ryesgade 31, 1., 8000 Aarhus C​​​

Rutevejledning

​Tlf.: 86 13 06 00

E-mail: info@askt.dk

Aalborgkontoret

​Det gamle posthus

Algade 44, 1. sal, 9000 Aalborg C​

Rutevejledning

Tlf.: 86 18 68 33​

E-mail: aalborg@askt.dk​

Rykontoret

Parallelvej 9A,

8680 Ry

Rutevejledning

Tlf.: 86 89 33 88

E-mail: hfh@askt.dk

Kontorets telefoner er åbne: Mandag-torsdag 9.00-16.00 & fredag 9.00-15.00.