-->

Reklamation og afhjælpning af mangler​

Spørgsmål:

Kære Bo Bedre

Vandet fra min bruser løber ikke kun ned i afløbet i brusekabinen, men også ud på hele badeværelsesgulvet. Hvis jeg skruer helt op for vandet kan vandet flyde helt ud på parketgulvet i gangen og ødelægge parketgulvet. Det er sket, og det kan desværre ses på parketgulvet, der har store mørke misfarvninger.

Hver eneste dag bliver jeg irriteret over, hvor elendigt gulvet er lavet. For 2 år siden købte jeg en nybygget andelslejlighed, der blev annonceret til salg som en topmoderne lejlighed. Det viste sig at være meget langt fra virkeligheden. Jeg har naturligvis sagt det til andelsboligforeningen, men de mener, at vi skal samle alle mangler og skal vente med dem til 5års eftersynet. Det vil jeg ikke vente på, men hvad kan jeg gøre.

Med venlig hilsen Benedikte.

Har du spørgsmål?

Hvis du ligger inde med spørgsmål, som kræver juridisk ekspertise, er du velkommen til at kontakte advokat Anders Stig Vestergaard på e-mail: av@askt.dk, via kontaktformularen til højre eller ved at ringe på direkte tlf.nr. 86 18 68 41 eller mbtlf. 23243039

Svar:

Kære Benedikte

Tak for dit brev. For fuldstændighedens skyld skal jeg oplyse, at du har andre mangler din andelslejlighed, men af pladshensyn har jeg desværre været nødsaget til udelade de andre byggefejl.

Ud fra din beskrivelse af badeværelset er der bagfald såvel på gulvet i brusekabinen som på badeværelsesgulvet. Det er ikke fagmæssig korrekt udført, og vi kan lægge til grund, at der er mangler ved dit badeværelsesgulv. Det regelsæt der regulerer forholdet er AB92 (en forkortelse af Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed).

I forbindelse med at byggeriet blev færdigt for ca. 2 år siden, har der formentlig været afholdt en afleveringsforretning, hvor byggeriet herunder din lejlighed og badeværelse burde være besigtiget. Dengang burde manglerne ved dit badeværelsesgulv være opdaget og påtalt. Endvidere skal der sædvanligvis afholdes en 1 års gennemgang, hvor der er mulighed for at gøre opmærksom på og besigtige de mangler, der skal udbedres. Entreprenøren, der har bygget andelslejlighederne, har nemlig såvel en pligt som en ret til at afhjælpe mangler, der påvises ved 1 års eller 5 års gennemgangen.

Det betyder i praksis, at du er nødsaget til at afvente, at entreprenøren afhjælper manglerne ved badeværelsesgulvet, eller at han afviser at lave det. Hvis du bestiller en anden håndværker til at lave badeværelsesgulvet, vil du ikke kunne forlange, at entreprenøren betaler regningen. Denne vil du selv skulle betale. Hvis entreprenøren derimod afviser at afhjælpe eller ikke afhjælper manglerne indenfor en rimelig frist, vil du være berettiget til at få udført arbejdet på entreprenørens regning.

Jeg vil anbefale dig at sende en skriftlig reklamation snarest muligt. Det er vigtigt, da du har en reklamationspligt. Du har pligt til at reklamere inden rimelig tid efter, at manglerne er eller burde være opdaget. Det er samtidig en betingelse for, at du (og bygherren) bevarer retten til at kræve, at entreprenøren afhjælper manglerne.

Hvis du afventer 5 års gennemgangen, vil du ikke opfylde din reklamationspligt. Derved risikerer du, at du fortaber retten til at få entreprenøren til at lægge et nyt badeværelsesgulv uden omkostninger for dig.

Jeg vil således ikke råde dig til at afvente 5 års eftersynet. Tværtimod vil jeg anbefale dig at reklamere snarest muligt og i samme skrivelse vil det være naturligt at reklamere over de mangler i lejligheden.

Skrevet af: Advokat Anders Stig Vestergaard december 2014​

​​Ring og forklar os om din situation

Så kan vi fortælle, hvad vi som advokater kan gøre for at hjælpe dig - og hvad det koster. Ring til os på telefon: 86 13 06 00 eller skriv på e-mail: info@askt.dk​.​

fbyoutube

​Kontakt

Hovednummer: 86 13 06 00

​E-mail: info@askt.dk

CVR: 32283012

​Aarhuskontoret

​Sankt Knuds Torv

Ryesgade 31, 1., 8000 Aarhus C​​​

Rutevejledning

​Tlf.: 86 13 06 00

E-mail: info@askt.dk

Aalborgkontoret

​Det gamle posthus

Algade 44, 1. sal, 9000 Aalborg C​

Rutevejledning

Tlf.: 86 18 68 33​

E-mail: aalborg@askt.dk​

Rykontoret

Parallelvej 9A,

8680 Ry

Rutevejledning

Tlf.: 86 89 33 88

E-mail: hfh@askt.dk

Kontorets telefoner er åbne: Mandag-torsdag 9.00-16.00 & fredag 9.00-15.00.